בנייני מגורים חדשים במקום בסיסים צה"ליים במרכז

משרד הביטחון הכריז על פרויקט חדש "אופק רחב" במסגרתו עד שנת 2024 יועתקו בסיס הבקו"ם, השלישות ומפקדת זרוע היבשה בקסטינה לבסיס חדש ברמלה. במקום בסיסים אלו יוקמו שכונות מגורים חדשות עם אלפי יח"ד.

משרד הביטחון פרסם את שלב המיון המוקדם (PQ) לחברות שיבקשו להשתתף במכרז בפרויקט "אופק רחב".

 

במסגרת פרויקט זה יפונו בסיסים ממרכז הארץ ויואחדו לבסיס אחד גדול, בצמוד למחנה פיקוד העורף ברמלה. בין הבסיסים שיועברו – הבקו"ם מתל השומר, השלישות מר"ג, חלקים מצריפין ובסיס קסטינה. הבסיסים שמפונים נאמדים בשטח של כ – 850 דונם ועליהם מתוכננות לבנייה כ – 30 אלף יח"ד חדשות.

 

שלב המיון המוקדם הוא שלב מקדים לקראת פרסום המכרז, בו יתמודדו חברות וקבוצות אשר יבדקו היכולות הפיננסיות, ההנדסיות, התקשוביות והתפעוליות שלהן. רק קבוצות שיעמדו בתנאי הסף הראשוניים יורשו להשתתף במרכז המוערך במיליארדי שקלים.  

 

פרויקט "אופק רחב".  הדמיה: פלג אדריכלים. 

 

המכרז עצמו יתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי בשיטת PPP – שותפות ציבורית – פרטית (Public–Private Partnership) והיזם שיזכה במרכז יישא במימון, תכנון, הקמה ותפעול של המתחם לתקופה של 25 שנה. המכרז מתוכנן להתפרסם ברבעון הרביעי של 2018 וההכרזה על הזוכים צפויה במהלך 2020.

 

תא"ל איציק כהן, ראש מינהלת מעבר צה"ל לדרום במשרד הביטחון, פירט כי הבסיס החדש שיבנה מתוכנן על קרקע צבאית בשטח של כ – 363 דונם. 

 

פרויקט "אופק רחב".  הדמיה: פלג אדריכלים. 

 

במחנה החדש יוקמו – לשכת גיוס חדשה, שלישות, מרכז רפואי ומעבדות. בנוסף יכלול הבסיס החדש 10 מפקדות ביניהן – מפקדת זרוע היבשה (מז"י), אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) ואגף כוח אדם (אכ"א).  

 

מספר המשרתים בבסיס החדש יעמוד על כ – 10,000 איש והאכלוס שלו מתוכנן ל – 2024. בניית המחנה צפויה להיות בשיטות בנייה מתקדמות, ירוקות, טכנולוגיות וחכמות ועלות ההקמה והתפעול של הפרויקט מוערכת במיליארדי שקלים.

 

עוד הוסיף כהן כי מדובר בפרויקט הגדול ביותר שנעשה עד היום במשרד הביטחון. זה פרויקט רביעי שמקדם המינהל והוא מהווה השלמה לכנית של העברת בסיסי צה"ל לדרום. פרויקט "אופק רחב" הוא פרויקט ייחודי ומורכז המשלב גופים אזרחיים בדגש התפעול והוא נותן מענה לצרכים מרכזיים:

  • שדרוג של תשתיות הבסיסים ושיפור היכולות המבצעיות של צה"ל.
  • סיוע בפינו של קרקעות יקרות ערך באזורי הביקוש לטובת פתרונות דיור.

 

ממשרד הביטחון נמסר כי מטרתם לשלב את הבסיס החדש במרקם העירוני הקיים, זאת בין היתר כדי להניע גם פעילות עסקית ומסחרית באזור. בשל זאת תמהיל השימושים של הפרויקט כולל גם שטחי מסחר, קניון, מתקני ספורט וחניות. כמו כן מתוכננת להיבנות גם טיילת חדשה, שבילי אופניים ופיתוח שלתשתיות תחבורה חדשות. לפי ההערכה המתחם החדש עתיד לייצר כ – 500 מקומות עבודה חדשים.

 

פרויקט "אופק רחב".  הדמיה: פלג אדריכלים. 

 

פרויקט "אופק רחב". הדמיה: פלג אדריכלים.

 

סא"ל רון כרובי, ראש מינהלת "אופק רחב" באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, הוסיף כי המעבר לבסיס החדש צפוי לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות התפעול, כוח האדם ותשלומי הארנונה המשולמים כיום.

 

עוד הוסיף כרובי כי הבסיס החדש שייבנה בצורה חכמה וטכנולוגית, יאפשר שיפור משמעותי בשרשרת החיול של מתגייסים חדשים, אשר יתבצע בחלקו באופן דיגיטלי ויכפיל את כמות המתגייסים שיהיה ניתן לקלוט בכל גיוס, אם היום ניתן לקלוט כ – 600 חיילים בכל מחזור גיוס, לאחר המעבר יהיה ניתן לקלוט כ – 1,200 חיילים במחזור גיוס. בנוסף הבסיס החדש מתוכנן בצורה כזו שיוכל לקלוט אלפי תלמידים לפני גיוס, שיגיעו למיצג חיילות ויוכלו להתרשם בטרם קבלת ההחלטה באיזה תפקיד הם רוצים לשרת.  המטרה שהמפגש הראשוני של התלמידים עם צה"ל ולשכת הגיוס יהיה חוויה חיובית.

 

אביגדור ליברמן, שר הביטחון,  התייחס אף הוא לפרויקט "אופק רחב" ואמר כי מדובר בפרויקט דגל של משרד הביטחון. במסגרת הפרויקט יפונו מאות דונמים למגורים באזורי הביקוש, בראשם מחנה הבקו"ם והשלישות ברמת גן. ובמקביל המחנה והמתחם החדש יתנו חיזוק לרמלה ולוד עם מאות מקומות עבודה חדשים. פרויקט "אופק רחב" נותן ביטוי לביטחון הכלכלי שאנו מיישמים ברחבי הארץ, בדגש על הפריפריה בדרום ובצפון".